براساس نظریه برجسته سازی (بازه زمانی 1377 تا 1397) (مقاله علمی وزارت علوم)

از استانداردهای جهانی و سیستم های رتبهبندی LEED (رهبری درزمینهٔ انرژی و طراحی محیطزیست) بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. ETABSنرم افزاری پر کاربرد در رشته های مرتبط سازه است که جهت تحلیل و طراحی سازه های ساختمان به کار می رود. تفاوت ساختار با سازه در آن است که ساختار یک فرم طبیعی دارد و می بایست کشف یا مشاهده گردد؛ حال آنکه سازه دارای طراحی انسانی و مخلوق دست بشر است. اینکه یک کارفرما دوست دارد تا به جای یک واحد دو خوابه یک واحد سه خوابه داشته باشد کاملاً طبیعی است. اگرچه نور طبیعی میتواند کیفیت فضای داخلی را افزایش دهد، اما ورود نور بیش از حد به داخل ساختمان، میتواند باعث مزاحمت برای ساکنان و افت زیبایی طراحی فضای داخلی ساختمان شود. اگرچه در بسیاری مواقع این شما هستید که با درخواست و سفارش خودتان میتوانید تغییرات بسیاری را در آنچه که ما برایتان آماده میکنیم ایجاد کنید. نکته مهم در خصوص مقاومت بالای ساختمان باید از مصالحی استفاده نمود که از نظر مقاوم بودن در درجه بالایی قرار داشته باشد.

دیدگاه خود را در خصوص این ویلای مدرن با سایر کاربران خانه طرح به اشتراک بگذارید. گرچه محدودیتهایی که توسط عوامل بیرونی بر تصمیمگیری معمار اثر میگذارد در میان بیشتر معماران، یک واقعیت پذیرفته شدهاست؛ ولی در تاریخ معمارهای مهم و معروفی نیز وجود داشتهاند که بر روی کاغذ و بدون توجه به نیازهای جامعه یا حتی قوانین فیزیک، کار کردهاند؛ مانند جیوانی باتیستا پیرانسی و آنتونیو سنت-الیا. این نوع از گودبرداری گاه حتی با کلنگ و بیل به صورت دستی هم قابل انجام است. نمونههای موفق به ما میگویند که حتی در معماری بخش سرویس بهداشتی هم باید طوری عمل کنید که وقتی مشتریان وارد آنجا شدند، به راحتی تشخیص دهند که آنجا سرویس بهداشتی یک ساختمان تجاری میباشد. به یک ساختار معماری یا مهندسی ثابت که مجزا از دیگر ساختارها قابل تشخیص باشد یک سازه یا بناء فنی میگویند.

اما دقیقاً مانند نکته قبلی، باید ببینیم که چه فضایی برای آن مناسب است و اصولاً مساحت نقشه و متراژ ساختمان، امکان طراحی یک نشیمن خصوصی را به ما میدهد یا خیر. البته این ضروریترین پیش فرض برای طراحی نشیمن است، اما از طرف دیگر باید به فضاهای داخلی هم توجه کرد و فضای نشیمن را طوری در نظر گرفت که نورگیری آن مناسب باشد و بتوان مبلمان خوبی در آن چید. از آنجا که معمولاً متراژ بین 140 تا 180 متر را به صورت سهخوابه طراحی میکنند، نباید در ساختمانی که کمتر از 150 متر متراژ دارد، فضایی برای نشیمن خصوصی در نظر گرفت. یکی از اشتباهاتی که معماران آماتور انجام میدهند، این است که به تنوع فضایی توجه نمیکنند. گروه معماری «ریرا»، می خواست فضایی طراحی کند که نمای بیرونی اش چیزی شبیه به پوست برای شهر عمل کند و پویایی خیابان های تهران و رهگذرهایش را نشان دهد. این ساختمان مدرن در تهران قرار دارد. نظر شما در مورد طراحی نقشه خانه دو خوابه ۱۲۰ متری ویلایی چیست؟ در این بخش به بررسی نقشه خانه دو خوابه ۱۲۰ متری ویلایی می پردازیم که طراحی منحصر به فردی دارد.

نکته دیگری که در نقشهکشی معماری ساختمانهای جنوبی باید به آن توجه کنیم این است که واحدهایی که در نمای اصلی و مشرف به خیابان قرار دارند، باید تراس را بهگونهای طراحی کنیم که زیبایی طراحی نمای ساختمان را نگیرند. یک دفتر کار برای چند کارمند که نیاز به کار گروهی دارند، بهگونهای که امکان تمرکز آنها در سطح متوسط برقرار باشد، طراحی میگردد. یکی از نکات طراحی معماری و ساختمان که طراحان ما در پادیر گستر، توجه ویژهای به آن دارند، روابط فضاهای داخلی ساختمان و دسترسیها و رابطه آنها با یکدیگر است. طی این فرایندها، مهندس معمار مجموعهای از دستورالعملها، الگوها و مدلها را دنبال کرده، اجرا میکنند و در نهایت به یک طرح کلی میرسند. فضای زیادی را اشغال می کنند و حتما به هنگام اجرا بایستی بخشی از خاک برداری با دست صورت گیرد. بحث های زیادی در مورد اینکه بین مهندسی عمران و ساخت و ساز کدام بهتر است وجود داشته است. بههرحال در کشور ما، هنوز بسیاری از مردم از اینکه با کفش وارد خانه شوند پرهیز میکنند و ترجیح میدهند فضای جلوی در مخصوص کفشها باشد.

همچنین تیم تحقیق و توسعه سهلان همیشه از آخرین تغییر و تحولات روز دنیا در زمینه تولید با خبر است و همیشه سعی کرده مدرن ترین محصولات را در کشور با مناسب ترین قیمت ها اجرایی کند. بهعنوانمثال همیشه سعی میکنیم در محل درب ورودی ساختمان، جایی را به عنوان رختکن در نظر بگیریم. بافت نمای ساختمان های این منطقه در گذشته آجر بوده و امروزه تقریبا این بافت با ساخت و ساز ها جدید در حال از بین رفتن می باشد. با این حال طراحی داخلی این فضا نیز نمره قبولی را می گیرد. انواع روش های طراحي معماري نیز شامل دو روش طراحی فرمگرا و روش طراحی عملگرا است.

مهندسان مجری در ساختمانها باید در پایان کار، به هزینه خود ساختمان را ده سال نزد یک بیمه گذار بیمه کرده تا هم کار خودشان را تضمین کنند و هم از خسارتهای بعدی جلوگیری کنند، مقرراتی که در عمل به سایت civil-architecture خوبی اجرا نمیشود. چه در آپارتمانهای شمالی و چه در آپارتمانهای جنوبی، یکی از بهترین مکانها برای طراحی تراس، مشرف به حیاط و در ارتباط مستقیم با آشپزخانه است. مدیریت پروژه ساختمانی میتواند در طول عمر یک پروژه با انواع مختلفی از رشتهها ارتباط برقرار کند؛ از معماری گرفته تا کارهای عمومی و برنامهریزی شهری. متخصص معمار آنلاین سازه مستقیماً در این فرایند شرکت میکند. هومن بالازاده کارشناس ارشد معماری شرکت هوبا دیزاین را در سال ۲۰۰۹ تاسیس کرد. لازم به ذکر است که هر چند وقت یکبار این مقاله را آپدیت می کنیم و نقشه های جدیدی را در ابعاد حدود ۱۲۰ متر اضافه خواهیم کرد. نقشه ساختمان مسکونی ۱۲۰ متری با جزئیات کامل را برای دانلود قرار داده ایم. با استفاده از ابزار و برنامه های تعریف شده برای این نرم افزار می توان به تجزیه و تحلیل داده های ساختمانی پرداخت و طرح های ترسیم شده را از طریق اینترنت با دیگران به اشتراک گذاشت.

همچنین آشپزخانه را قلب خانه مینامند و معمولاً خانمهای خانهدار، زمان زیادی را در طول روز در این بخش از خانه میگذرانند. در مواردی که نتوانیم این محل را به ورودی ساده اختصاص دهیم، میتوانیم با ترکیب آن به عنوان ورودی سرویس بهداشتی یا ورودی مجزا به آشپزخانه یا نشیمن خصوصی، به روشهای خلاقانهای بهترین استفاده را از فضای کم نقشه داشته باشیم. غشا بصورت ورقهای نازک است که فقط دربرابر کشش مقاومت بالایی دارد و دربرابر فشار و خمش هیچ گونه مقاومتی ندارد، پارچه را میتوان بهترین نمونه ازغشاها و سازه پارچه ای نام برد. ما خدمات طراحی حرفه ای را ارائه می دهیم تا به شما کمک کنیم و بدون نگرانی در مورد هیچ یک از این فرآیندها، فضای داخلی خانه خود را ارتقا دهید. این افراد بی خانمان ، به غیر از چادرها و کارتونها هیچ جایی برای خوابیدن ندارند.

نتیجه آن طراحی بسیار خلاقانهای است که دارای بالکنهای مخصوص و مسیر درختان و گیاهان دیگر است. این نقشه ساختمان دارای نقشه های سازه و معماری است که دارای زیرزمین و ۳ طبقه ۲ واحدی می باشد، همچنین در طبقه همکف نیز تک واحدی وجود دارد. اما در واحدهایی که نقشه ساختمان آنها زیر بنایی بیشتر از 80 یا 90 متر را دارد، بهتر است که فضای تراس به حدی باشد که دستکم، یک میز صبحانه دو نفره در آن جای بگیرد. در برخی از نقشههای ساختمانی میبینیم که تراس را در دسترسی پذیرایی قرار میدهند. در غیر این صورت، عملاً در طول روز که کسی از اتاقخوابها استفاده نمیکند، بهترین و بیشترین نور را از دست میدهیم و قسمتهای پر مصرف خانه، مانند پذیرایی در طول روز، از نور زیبای آفتاب بینصیب میماند. این مورد درباره ساختمانهای شمالی چندان مشکل نیست، زیرا در این ساختمانها در اغلب موارد، فضاهای عمومی خانه، یعنی سالن پذیرایی و در بسیاری از موارد هم نشیمن و آشپزخانه را مشرف به حیاط طراحی میکنیم تا دارای بهترین شرایط جذب نور باشند. معمولاً بهترین و مفیدترین نور در ساختمان، نور روز جنوبی است و در ساختمانهای جنوبی این نور از سمت پنجرههای جنوبی طراحی میشود، به همین دلیل هم در پلانهایی که ما طراحی میکنیم، سعی میکنیم تا جانمایی فضاهای ساختمان طوری طراحی شود که فضاهای عمومی مانند آشپزخانه و پذیرایی مشرف به حیاط طراحی شوند و برعکس، اتاقخوابها را رو به خیابان طراحی میکنیم.

یک مهندس عمران می تواند هم کارهای مربوط به سازه های ساختمانی و هم غیر ساختمانی را انجام دهد. سبک معماری رمانسک یا رومی وار یکی از سبک های قرون وسطی مربوط به دهه یازدهم و دوازدهم می باشد که مرکز آن ایتالیا بود. « سازههای بتنی سنگین هستند.» در پاسخ به این ایراد باید گفت: ابعاد بزرگ سازه تا جایی مورد پذیرش یک مهندس است که منجر به سنگینی بیش از حد سازه نشود و با توجه به آنکه بحث ما در مورد سازههای عادی کمتر از 6 طبقه است تفاوت وزن اسکلت نیز آنچنان نخواهد بود تا مهندس طراح را به سمت طراحی سازه فولادی بکشاند. این موارد، در مورد اتاق نشیمن خصوصی و اتاق تلویزیون که در برخی از ساختمانها طراحی میشود هم صدق میکند. اتاقخواب نباید فضایی کمتر از 12 متر داشته باشد، اما اتاقهایی با کاربرد خاص، مانند اتاق کار یا اتاق مطالعه میتوانند “در صورت لزوم” کمی کوچکتر هم طراحی شوند.

بهترین بلوک، استفاده از بلوک عایق است. در خاتمه میزان هم سویی بین مقالات با دغدغه های جامعه حرفه ای معماران و برخی محورهای جایگزین پیشنهاد شده است. درحالی که در روش های دیگر از چوب یا فولاد برای ساخت چارچوب ها استفاده می شود، اما در ساخت چارچوب های بتنی از ستون های بتن مسلح، تیرهای بتنی و دال های بتنی برای ساخت سازه های پشتیبان استفاده می شود. زیرا فولاد به عنوان قالبی دائمی برای بتن عمل میکند و قابلیت تحمل بارهای سنگین را دارد. طراحی سازه های فولادی، اقداماتی هستند که به منظور محاسبه بارهای مورد انتظار و تعیین ابعاد مناسب اعضای مختلف سازه برای تحمل این بارها صورت میگیرند. ۱۰- کمک به ارتقای کیفیت طرحهای ساختمانی، عمرانی و شهرسازی در محدوده استان و ارائه گزارش بر حسب درخواست، شرکت درکمیسیونها و شوراهای تصمیمگیری در مورد اینگونه طرحها و همکاری با وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری ها در زمینه کنترل ساختمان و اجرای طرحهای یاد شده با استفاده از خدمات اعضای سازمان استان. نکته دیگری که در طراحی معماری و ساختمان در نظر میگیریم این است که در اتاقها و خصوصاً در حمام و سرویسهای بهداشتی از فضاهای عمومی مانند نهارخوری، نشیمن و ترجیحاً آشپزخانه قابلرؤیت نباشد.

مشاوره در مورد طراحیهای معماری که دچار عیب یا نقص هستند. یکی از مهمترین خدمات ما در پادیر گستر، خدمات طراحی معماری و طراحی نقشه ساختمان است و همواره میتوانید برای مشاوره یا سفارش خدمات با ما تماس بگیرید. ارزیابی و امکانسنجی (Feasibility study) طرح، با مشاوره و نظرسنجی انجام میشود. این پاسیو شیشه ای با گیاهان سبز طراحی شده که مشرف به فضای نشیمن ، آشپزخانه و ناهارخوری است و همین موضوع باعث ایجاد یک حس آرامش به ساکنینش می شود. اگر نور شدید آفتاب (خصوصاً در فصلهای گرم سال) هم مستقیماً و شدیداً به داخل آشپزخانه بتابد، میتواند در هنگام انجام کارهای روزانه موجب خستگی خانم خانه شود. ما در شرکت پادیر گستر هنگام طراحی نقشه ساختمان این را نظر میگیریم که اتاقها بهگونهای طراحی شوند که هنگام قرار گرفتن تختخوابها یا سرویس خوابها، چیدمان این وسایل موجب به هم خوردن دسترسی به درب اتاق یا جلوگیری از نورگیری اتاقها نشود. به عنوان مثال نورگیری اتاق خوابها نباید با پنجرههای خیلی بزرگ (مثلاً 3 متری) تأمین شود، وجود چنین پنجرههایی نه تنها از نظر کنترل دما و عایقبندی حرارتی مشکلتر است، بلکه بسیاری از افراد دوست ندارند اتاق خوابشان، پنجرههای خیلی بزرگ رو به بیرون داشته باشد و همواره سعی میکنند آنها را با پردههای بزرگ بپوشانند.

اگر بخواهیم یک اسکلت فلزی را مثال بزنیم میتوانیم بگوییم که در این نوع اسکلت، با مهاربندی هم مرکز، اگر آرماتورهای سقف را هم در نظر نگیریم، به ازاء هر متر مکعب از ساختمان تقریبا 40 الی 70 کیلوگرم آهن نیاز داریم. همانطور هم که در ابتدا گفته شد این مقاله هر چند وقت یکبار با بهترین و جدیدترین پلان ها و نقشه های مسکونی آپدیت و بروز رسانی خواهد شد و تمام نقشه هایی که در محدوده ۱۲۰ متری قرار می گیرند اعم از ویلایی یا آپارتمانی را در این مقاله خواهم گذاشت. این نقشه برای ساختمانی ۴ طبقه با مساحت ۱۲۰ متر به ابعاد ۸×۱۵ متر می باشد که شامل پلان تیپ طبقات، نما و برش ساختمان است. این نقشه کامل بوده و شامل پلان های؛ تیپ طبقات، موقعیت، پیلوت، شیب بندی، نما و برش می باشد. این نقشه دارای ۲ طبقه تک واحدی که دارای ۲ خواب می باشد و در هر طبقه ۱۲۰ متر مساحت دارد، به همراه نما، برش و پلان های آکس بندی، ستون گذاری، شیب بندی و پلان موقعیت تهیه شده است. مساحت این نقشه دقیقا ۱۲۰ متر می باشد در دو طبقه پلان مبلمان تریبلکس که چهارخوابه می باشد با سرویس های خصوصی.