درمان سردرد + روش‌های خانگی و دارویی مجله هومکا

این متخصصین با انجام معاینات تخصصی نورولوژی و اقدامات پاراکلینیکی نظیر تصویربرداری مغز (Brain MRI)، نوار مغز (EEG) و سونوگرافی داپلر علت بیماری را تشخیص می‌دهند. پژوهش‌های منتشرشده در خصوص کارایی ماساژ درمانی بر کاهش علائم میگرن نشان می‌دهند که ماساژ ناحیه توراسیک فوقانی و گردن باعث کاهش شدت سردرد هنگام بروز حملات میگرنی می‌شود. ماساژ برای سردرد و تکنیک‌های آزادسازی بافت نرم باعث افزایش گردش خون و کاهش عوامل التهابی در عضلات می‌شوند. سردردهای خوشه‌ای تهدیدکننده‌ی زندگی نیستند، اما می‌توانند باعث درد شدید شوند و به‌طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارند. مسکن‌های بدون نسخه برای سردردهای خوشه‌ای مؤثر نیستند، زیرا تاثیر آن‌ها بسیار کند است.

میگرن در قاعدگی ممکن است قبل، حین یا بعد از دوره پریودی ایجاد شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا با میگرن در پریودی، علت این سردردها، تفاوت بین سردرد پی‌ام‌اس و میگرن آشنا شوید. سردردهای میگرنی اغلب از نوع سردردهای ضرباندار هستند که در یک طرف سر احساس می‌شوند. چنانچه فردی به انواع سردردهای میگرنی دچار شود، امکان انجام کارهای روزانه را ندارد و ممکن است در بینایی دچار اختلال شود.

دردی که در یک چشم خود حس می کنید از انواع سردرد خوشه‌ای بوده و سردردی که در یک طرف سر خود حس می‌کنید، از انواع سردرد میگرنی است. اگر به طور مرتب دچار سردرد می‌شوید و یا اینکه از سردرد شدید رنج می‌برید توصیه می‌کنیم برای یافتن علت سردرد و درمان درست آن به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. متخصص مغز و اعصاب علم کافی نسبت به انواع سردردها را دارد و به‌راحتی با استفاده از آزمایش‌ها و روش‌های تشخیصی مؤثر می‌تواند منشأ سردردهای شما را بیابد. درمان سردرد شدید در خانه یکی از نخستین راه‌های درمانی به شمار می‌رود. برخی افراد در طول ماه دچار سردرد شدیدی ‌می‌شوند که در پی آن احساس حالت تهوع، حساسیت به نور، صدا و غیره را نیز تجربه ‌می‌کنند. در این حالت است که فرد برای رهایی از آن هر کاری انجام ‌می‌دهد و از هر روشی استفاده ‌می‌کند.

به همین دلیل بهتر است با روش‌های درمان خانگی سردرد شدید آشنا باشیم. درمان‌های شیمیایی و دارویی زیادی برای تسکین و بهبود سردرد وجود دارد، اما همانطور که می‌دانید مصرف آنها خالی از عوارض هم نیست. درواقع روش‌های درمان سریع سردرد خانگی با کمترین عارضه، بیشترین بهبودی را برای ما به ارمغان می‌آورند. وقتی دارو درمانی در تسکین سردردهای خوشه ای یک فرد مؤثر نیست، ممکن است پزشک تشخیص دهد که جراحی روش مؤثری برای درمان است.

به یاد داشته باشید که مشکلاتی نظیر ورم ناشی از تومور مغزی یا التهاب نیز می‌توانند سبب بروز تغییراتی شوند که در طول معاینات چشم تشخیص داده می‌شوند. اگر فردی در دوره‌ای با احتمال بالای وقوع سردرد خوشه ای قرار دارد باید بداند که این نوع سردرد با مصرف سیگار، الکل و برخی مواد غذایی خاص تشدید می‌شود. افراد مبتلا به سردرد تنشی اغلب این سردرد را نادیده می‌گیرند زیرا درد آن خفیف تا متوسط ​​است، با فعالیت فیزیکی روزانه تشدید نمی‌شود و سبب ناتوانی نمی‌شود. «سردرد تنشی» شایع‌ترین نوع سردرد در میان نوجوانان و بزرگسالان است و با عناوین دیگری ازجمله «سردرد استرسی»، «سردرد مزمن روزانه» و «سردرد مزمن غیرپیش‌رونده» نیز شناخته می‌شود. این نوع سردرد معمولا درد مزمن با شدت خفیف تا متوسط ایجاد می‌کند و مقطعی است.

هر دوره پریودی بین ۲۵ تا ۳۰ روز طول می‌کشد و در این مدت اتفاقات مختلفی از جمله تغییرات هورمونی در بدن رخ می‌دهد. این تغییرات هورمونی می‌تواند عوارضی مانند سردرد و میگرن برای خانم‌ها داشته باشد. اگر سردرد تنشی دارید، احنمالاً در کل سر احساس درد و سستی داشته باشید، گاهی این نوع سردرد موجب درد در عضلات گردن، پیشانی و شانه می‌شود و می‌تواند به‌دلیل استرس در افراد بروز کند. کمبود آب در بدن باعث می شود که رگهای خونی منقبض شوند و جریان اکسیژن و خون را به مغز کاهش دهند که می تواند باعث سردرد شود. اگر این دلیل سردرد شما باشد، معمولا با نوشیدن یک لیوان یا دو لیوان، می توانید علائم را به سرعت تسکین دهید. اسید رزماری حاوی خواص ضد التهاب و آرامش بخش است که به درمان سردرد کمک می کند.

نشان داده شده که مصرف مواد غذایی حاوی این نگهدارنده‌ها سردرد را در بعضی از افراد تحریک می‌کند. بوهای تند مثل بوی ادکلن یا محصولات تمیزکننده می‌توانند در بعضی از افراد علت سردرد باشند. یک مطالعه روی ۴۰۰ نفر که سردرد میگرنی یا تنشی را تجربه می‌کردند به این نتیجه رسید که بوهای تند مثل ادکلن معمولا باعث تحریک سردرد در شرکت‌کنندگان می‌شد. چندین مطالعه نشان داده‌اند که مکمل‌های ویتامین ب ۱۲، ریبوفلاون (ب ۲)، ب ۱۲ و پیریدوکسین (ب ۶) ممکن است در کاهش علائم و درمان سریع سردرد شدید مفید باشند. ویتامین‌های ب کمپلکس حاوی تمام هشت گروه از ویتامین‌های ب هستند و استفاده از آن‌ها یک روش بی‌خطر و مقرون‌به‌صرفه برای درمان سردرد به شمار می‌رود. نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که کمتر می‌خوابیدند (گروه اول)، افزایش شدت و تعداد دفعات سردرد را تجربه کردند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار