طرح معماری – طراحی مجتمع مسکونی

معنای امروزی معماری داخلی تلفیقی از جامعه شناسی ،روان شناسی، اقتصاد سایت civil-architecture و هنر میباشد. در طراحی مسکونی، تراس از اجزای ساختمان به شمار می رود باید تزیینات و چیدمان دکوراسیون، نیز هماهنگ با دکوراسیون داخلی خانه صورت پذیرد. توده گذاری و جانمایی فضاهای داخلی در ساختمان، به علت طراحی بهترین شرایط جذب نور، معمولا همه به صورتی تعیین می شود که خانه بالاترین جذب نور را داشته باشد، در طراحی ساختمان های شمالی این کار ساده تر است، معمولا سالن پذیرایی و در صورت امکان آشپزخانه مشرف به حیاط طراحی می شود و اتاق خواب ها با نور گیر، رنگ مناسب خانه و اتاق و تهویه طراحی می شوند. درطراحی ساختمانهای جنوبی، این امر کمی نیاز به تجربه و تامل بیشتری دارد، چرا که نورگیری از دو سمت شمال و جنوب است؛ در طراحی این ساختمانها، فضاهای عمومی ساختمان مانند نشیمن و پذیرایی، در انتهای نقشه و مشرف به حیاط، باید قرار گیرد تا نور جهت جنوبی را داشته باشد و اتاق خوابها، در ضلع جنوبی و مشرف به خیابان طراحی شود. اين نوع نقشه ها بر اساس مطالعات اوليه و نتايج بدست آمده از آن طرح و تهيه مي شود.

در مورد اندازه و مساحت فضاهای داخلی ساختمان یکسری استانداردها وجود دارد ، طراح مسکونی باید حتما طبق این استاندارد ها پیش برود .از نکات مهم در طراحی معماری ساختمان این است که فضای داخلی خانه نباید خیلی کم نظر گرفته شود و باید حداقل استانداردهای طراحی ساختمان را داشته باشند، به عنوان مثال آشپزخانه قطعا یکی از پرکاربردترین فضاها در ساختمان است نباید مساحتی کمتر از 10 درصد از زیربنای کل نقشه ساختمان را داشته باشد، به عنوان مثال اگر یک واحد ساختمان، مساحتی برابر 100 متر دارد، باید آشپزخانه آن از 10 متر کوچکتر نباشد. وسایل زیادی در آشپزخانه وجود دارند که تولید گرما می کنند و نور مستقیم خورشید هم می تواند گرمای بیش از حدی به این محیط وارد کند و از انجایی که خانم ها بیشترین زمان خود را در آشپزخانه می گذرانند این موضوع باید طبق نظر کارشناسان طراحی ساختمان انجام گیرد. نورگیری ساختمان باید طبق اصول خاصی پیش رود مثلا برای طراحی پذیرایی دسترسی مستقیم به نور طبیعی است، و در طراحی مسکونی سعی می شود این مورد رعایت شود، اما برای قسمت های دیگر خانه مثل اتاق خواب ها باید میزان نور گیری بیش از حد نباشد؛ یکی از مشکلات نورگیری اتاق خوابها با پنجرههای بزرگ، کنترل دما و عایقبندی حرارتی ، است.ضمن اینکه بسیاری از افراد تمایلی ندارند اتاق خوابشان، پنجرههای خیلی بزرگ داشته باشد.

معماران UC21 ساختمان AFT را با نمای سبز تهویه شده طراحی میکنند. طراحی نمای ساختمان از گذشته تا کنون دچار تحولات زیادی شده است. فصلنامه معماری و ساختمان به عنوان عضوی از جامعه معماری و شهرسازی کشورمان ، در طول سالیان متمادی انتشار خود ، تلاش نموده است تا منعکس کننده قسمتی از تحولات معماری ایران و جهان باشد و علاوه برانعکاس تلاش های فردی و گروهی متخصصین این رشته با ارائه چارچوب های فکری مشخص خود در قالب مقالات نظری سعی نموده است راه گشای مباحث دانشگاهی و حرفه ای مرتبط با موضوع هر شماره خودنیز باشد .این فصلنامه مفتخر است که به همت دست اندرکاران و مخاطبان خود ، امروزه به عنوان مرجعی قابل قبول در گستره ادبیات مکتوب معماری ، جایگاه مورد انتظار خویش را در سطح ملی به دست آورده است. معماری داخلی و طراحی داخلی هر دو فضا سازی در بنا هستند معماری با دید علمی انجام میشود و طراحی داخلی با دید هنری است. بارهای وارد بر سازه به دو دسته کلی بارهای ثقلی و بارهای جانبی تقسیم بندی میشود. محیط خصوصی بصری در ایستگاههای کار با پلان آزاد به وسیلهی حائل هایا جدا کنندهها حاصل میشوند اما دفتر کار خصوصی به دیوارهایی نیاز دارد که دارای عایق بندی صوتی باشند.

در حقیقت این مکعب ها نماد و نشانه ای از پایداری و استقامت هستند. این بنا خانه های مکعب شکلی هستند که توسط معمار معروف پیت بلوم در سال ۱۹۸۴ ساخته شده اند. آندره واتر کین، مهندس مشهور بلژیکی به مناسبت جشن جهانی بروکسل این بنا را طراحی کرد. ساخت این بنا از سال ۱۹۹۲ شروع شد و در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط رئیس جمهوری وقت کشور افتتاح شد. بعلت استفاده حداكثر از سیستمهای پیش ساخته، از سرعت ساخت و نصب بیشتری برخوردار بوده و به علت یكپارچگی، میتوان تمامی سازه و تاسیسات مربوط را در تراز زمین سوار كرده و سپس سقف را بالا برده و نصب كرد. از تصاویر ســه بعدى اغلب به منظور ایجاد تصویر روشن از ساختمان تکمیل نقشه هاى دوبعدى استفاده مى شود.

انتخاب رنگ بندی و نوع رنگ آمیزی وابسته به این موضوع است که شما در طراحی داخلی از سبک مدرن استفاده کرده اید یا سبک سنتی. خوب پس با هم ادامه میدیم: عمران یا معماری؟ مرحله برنامه ریزی این پروژه، از اول ژانویه ۱۹۹۲ آغاز شد و یک سال پس ازآن، در سال ۱۹۹۳، حفاری محل ساخت شروع شد. بهگفتهی وی، از آغاز بهار 1396 و پس از سپریشدن زمان قابل توجهی از آغاز رایزنیها و تشکیل جلسات هماهنگی و تعاملی مداوم درخصوص تهیهی شرحخدمات و چارچوب مورد توافق با کارفرمای این طرح، ادارهکل راه وشهرسازی لارستان، مأموریت تهیهی «طرح تفصیلی ویژهی بافت تاریخی شهر لار»، در اردیبهشتماه 1396را به معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز ابلاغ کرد و فعالیت مجدّانهی تهیهی طرح، از اواسط اردیبهشتماه همان سال آغاز شد. وی گفت: باتوجه به اینکه تدوین این طرح، نخستین تجربهی تهیهی طرحهای ویژهی تفصیلی در محدودهی بافتهای تاریخی شهرهای ایران بوده است، گروه مطالعاتی طرح همزمان در چارچوب دفتر مرکزی (شیراز) و دفتر محلی (شهر قدیم لار) بر مبنای شرح خدمات قرارداد، فعالیت خود را آغاز کرد.

با کمی دقت و رعایت یکسری نکات در معماری ساختمان می توانیم، طراحی ساختمان مسکونی خود را به بهترین شکل ممکن تغییر دهیم، طراحی معماری ساختمان زیرنظر بهترین معماران کشور یکی از خدمات هلدینگ ساختمانی سپنتا میباشد که در این مقاله به شرح کامل آن خواهیم پرداخت. در این مقاله با ساختار داده و انواع آن آشنا می شوید. در معماری مشابه این رفتار در ساختار دکل و دهانه اصلی پل آلامیلو اسپانیا طراحی شده توسط کالاتراوا دیده میشود. این برج در مقایسه با ساختمان های مشابه خود حدود 50 درصد مصرف انرژی کمتری دارد. پاسیو در طراحی ساختمان مسکونی ،با معانی مشابه دیگری چون نورگیر و حیاط خلوت نیز شناخته میشود که مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است، امروزه بیشتر مردم به این درک رسیده اند که قسمتی از فضای داخلی خود را به ساخت پاسیو اختصاص دهند. در واحدهای خیلی کوچک، تراس معمولاً فضای کافی برای نشستن ندارد و صرفاً برای دسترسی به محیط بیرون استفاده میشود، اما در واحدهایی که نقشه ساختمان آنها زیر بنایی بیشتر از 80 یا 90 متر را دارد، بهتر است که فضای تراس به حدی باشد که بتوان از ان استفاده مفید تری کرد. این مواد و محصولات ممکن است در زمانی کوتاه و به سرعت بسوزند یا منشأ شعله های گسترده ، دود و گاز زیاد ، تشعشعات رادیواکتیو ، انفجار ، مسمومیت یا خورندگی بوده و یا اینکه از لحاظ ترکیب ، دارای اسیدها و بازهای بسیار قوی و مخرب باشند .

به این ترتیب، در پاسخ به تقاضای مرمت، نوسازی و احداث بناهای جدید در پلاکهای ثبتی و قطعات بایر و مخروبه درون بافت تاریخی، التزام به ویژگیهای گونه-سبکشناسانه، شیوهی استقرار توده در پیروی از الگوهای تاریخی، استفاده از عناصر، جزئیات و آرایههای منطبق با معماری لار قدیم و استفاده از مصالح و طیف فام همخوان با زمینهی مورد توجه قرار داشته و بر همین اساس پروانههای ساختمانی و دستور نقشه قابلیت صدور خواهد داشت. به صورتی که در شــکل زیر مشاهده می کنید، جهت ارائه مشــخصات دقیق درونی و بیرونی ساختمان و مشخص کردن شکل، اندازه ها و ابعاد هر بخش از آن، نقشه هاى دو بعدى به کار برده می شود. طراحی تراس اما برای هر ساختمانی یک نیاز ضروری است، بخصوص با حذف شدن حیاط از خانه های امروزی، طراحی تراس و پشت بام اهمیت ویژه ای یافته است.

این نقشه ها را می توانید در ذیل مشاهده کنید. سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر مراجع کنترل ساختمان نیز می توانند عملکرد مجری ساختمان را بررسی نمایند و مکلفند در صورت اطلاع و مشاهده هرگونه تخلف مراتب را بررسی و اتخاذ تصمیم، حسب مورد به سازمان راه و شهرسازی استان و شورای انتظامی نظام مهندسی سازمان اعلام، تا در صورت لزوم نسبت به برخورد انضباطی با مجری تا حد ابطال پروانه اشتغال اقدام نمایند. تصاویری از پلان در زیر قابل مشاهده است. گاهی اوقات، به ویژه در محل ساختوساز، کامپیوتر رومیزی یا لپتاپ در اختیار مهندسین نیست. انبار منازل معمولا در طبقه همکف و یا زیر زمین ساختمان قرار می گیرد در قطعه زمین هایی با متراژ کمتر در پشت بام برای واحد های بالاتر نیز می توان در نظر گرفت.

موقعیت استخر، سونا و جکوزی را درطراحی ساختمان در هر نقطه ای تعیین شود، تنها کافی است که با رعایت نکات اجرایی و استاندارد های ابعاد و اندازه ها دست به طراحی آن بزنید. ساختمان شش طبقه اندرزگو در هر طبقه خود یک واحد آپارتمان دارد و به گونه ای طراحی شده که امکان زندگی آرام و آسوده را در محله ای شلوغ که با انواع مختلفی از ساختمان با مصالح و ارتفاعات گوناگون پرشده است، فراهم می کند. در کره بالایی رستورانی قرار دارد که افرادی که در آن غذا می خورند می توانند منظره ای کامل از شهر بروکسل تماشا کنند. با در نظر گرفتن اهمیــت فضاهاى داخلى ســاختمان و وجود جزئیات بسیار در داخــل ایجاد حجم بنا، ویژگی های اصلى هر ســاختمان را توسط ایجاد یک برش افقــى و ترســیم تصویر آن بیان مى کننــد که به آن پلان اطلاق می شود. طراحی آنها نشان دهنده یک دهکده در داخل یک شهر است، هر یک از این خانه ها نشان دهنده یک درخت و تمام خانه ها با هم یک جنگل را نمایش می دهند.

۱۲- همکاری با مراجع استان در هنگام بروز سوانح و بلایای طبیعی. همچنین تصور میشود که این طراحی باعث کاهش استرس با ظاهر طبیعی آنها میشود و بیشتر در فرودگاهها یا دفاتر تجاری در شهرهای بزرگ دیده میشود. لذا براى تهیه ى نقشــه هاى اجرایى یا فاز دوم ســاختمان، نقشــه هاى فاز یک در اختیار مهندسین رشــته هاى مختلف قرار مى گیرد. نقشــه هاى فاز یک فاقد مشخصات دقیق مصالح و نکات فنى براى اجراى ســاختمان اند. مهندس معمار طرحهــاى اجرایــى معمارى ســاختمان را تهیــه مى نماید و مهندس سازه اسکلت یا سازه ى ساختمان را طراحى مى کند. پیشتر در وبسایت پادیر گستر، درباره تراس و اینکه چه تفاوتهایی با پاسیو یا بالکن دارد توضیح دادیم. در این صفحه، تعداد 210 مقاله انگلیسی از ژورنال ها و مجلات معتبر پایگاه ساینس دایرکت (ScienceDirect) درباره موضوع طراحی معماری ساختمان آرشیو شده است که شما می توانید مقالات مورد نظر خود را بر اساس سال انتشار، موضوع مقاله، وضعیت ترجمه و تعداد صفحات، انتخاب نموده و دانلود فرمایید.

برنامه کاری برای احداث هر سازه به مسائل مختلفی از جمله موقعیت منطقه و شرایط زمین و میزان بودجه و نتایج بررسی ها و مطالعات وابسته است. همچنین در مقاطعی از انجام این طرح، حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در روند تحلیل مطالعات بافت تاریخی و ورود به عرصه تجربهاندوزی کاربردی-اجرایی دستاورد آموزشی جالب توجهی در حوزهی میانرشتهای مرمت شهری بوده است. مجموعه مقررات ملی ساختمان که فراگیرترین ضوابط موجود در عرصه ساختمان است، بیتردید نقشی موثر در نیل به اهداف عالی تامین ایمنی، بهداشت، سلامت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه دارد و رعایت آن، ضمن تامین اهداف مذکور، موجب ارتقای کیفیت و افزایش عمر مفید ساختمانها میشود. آنها مناطقی را که در معرض خطر زلزله هستند، شناسایی میکنند و از تکنیکهای طراحی و ساخت برای مقاوم سازی ساختمانها استفاده میکنند. عوامل تأثیرگذار در معماری ساختمان به چند دسته بسیار مهم تقسیم میشوند که طراحان ما همواره سعی میکنند تمامی این موارد را در طراحی مسکونی در نظر بگیرند.

خصوصیات اصلی پروژه مثل استقرار ساختمان، چگونگی ورود به ساختمان، شکل و ترکیب فضاها، نوع نماهای خارجی ، تعداد طبقات و غیره توسط نقشه های فاز یک نشان داده می شوند. برنامه ریزان منطقه ای و شهری: برنامه ریزان منطقه ای و شهری، برنامه ها و نقشه های کاربری زمین را ارائه می دهند که به همسو کردن رشد جمعیتی، احیاء مکان های فیزیکی در شهرک، شهرها، شهرستان ها و مناطق کلان شهری کمک می کنند. میله هایی که کره ها را به هم وصل می کنند، پله های برقی سرپوشیده ای هستند که کمک می کنند بازدیدکننده ها از کره ای به کره ی دیگر بروند. دکوراسیون داخلی اداری دفتری به گونه ایی وسایل داخل دفتر مانند تابلو ها را انتخاب میکند که متناسب با کار اداره باشد. در این کلیسا بخش هایی که نور را از خود عبور می دهند از شیشه های دو لایه تشکیل شده اند و درست به اندازه ای نور را از خود عبور می دهند که داخل کلیسا محیطی با نور و گرمایی دلپذیر بوجود آید. پاسیو در واقع یک فضای کوچکی است که دارای سقفی شیشه ای است و در آن میتوان گونههای متنوعی از گیاهان را پرورش داد.