قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

این نوع نقشهها شامل کلیه نقشههای مربوط به هدایت آب، فاضلاب، کانالهای تهویه و … تهویه مناسب این فضاها برای جلوگیری از باقی مانده بوی غذا در داخل ساختمان و محیط اطراف بسیار ضروری است. عمق های کمتر از ۱۵ متر برای تهویه طبیعی مطلوب تر می باشد. برای رسیدن به خانه موزه مقدم با مترو میتوانید در یکی از ایستگاههای حسن آباد و یا دانشگاه امام علی (ع) پیاده شوید و با کمتر از ۱۵ دقیقه پیادهروی به این موزه برسید. در صورت استفاده از دوخت دستی یا لستر هزینه های دوخت کمتر خواهد شد و بالطبع سازه ضعیف تر ! امروزه با ورود تکنولوژی، ساخت ساختمان بسیار سریع تر از ساخت ساختمان های قبل از ورود تکنولوژی صورت می گیرد. درب شیشه ای دوجداره پیانا با سیستم پروفیل بسیار ظریف، استفاده حداقلی از فریم و پروفیل های نگهدارنده و حداکثر کاربرد شیشه، شفافییت مورد نظر شما طراحان را برآورده خواهد ساخت. در طراحی ساختمان های اداری نمای ساختمان اداری بهتر است با توجه به اقلیم، مصالح در دسترس، امکانات ساخت و فرهنگ هر منطقه طراحی شود.

هم چنین یک محصول کاملا مینیمال با حداکثر کارایی ممکن می باشد. یک ساختمان اداری انواع مختلفی از فضاها را برای پاسخگویی به نیازهای کارکنان و بازدیدکنندگان در خود جای داده و اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد. به خصوص در یک دفتر اداری، نور طبیعی میتواند انرژی بیشتری به کارکنان آن محیط ببخشد. همچنین تاسیسات مربوط به اعلام و اطفا حریق نیز مطابق با قوانین نظام مهندسی نیز در این مرحله انجام می شود. این اهداف خاص، شامل اهداف درمانی مانند درمان بیماری های جسمی و یا روانی، بیمارستان های کودکان، خانه های سالمندان، مراکز مراقبت از کودکان بی سرپرست یا زنان رها شده، سالن اجتماعات برای فعالیت های فرهنگی و یا وابسته و همچنین امکانات اقامتی مذهبی از قبیل دارامشالاها، زندان ها، مراکز درمانی، بازداشتگاه ها، دارالتادیب ها می شود. گردش افقی در طبقات: مانند ورودی ها، راهروها، فضاهای مکث و تقسیم، به علاوه سطوح زیرساخت (دیوارها و ستونها) در طبقات و مسیرهای تاسیساتی.

در فضای ساختمان های اداری کتابخانه و مرکز اسناد برای امور تحقیقاتی به منزله سیستم مغزی آن است که می تواند به صورت مرکز اطلاعات و ذخیره سازی سایت civil-architecture الکترونیکی نیز باشد. انواع فضای کنفرانس و آموزشی درس مناطقی است که برای جلسات رسمی، آموزش و فعالیتهای از راه دور استفاده میشود. ساختمان اداری فرایندی برای تعریف و گروهبندی فعالیتهای دفتری و ایجاد رابطه بین کارمندانی که در یک دفتر کار میکنند بوده و هدف آن این است که آنها بتوانند طور مؤثر و اقتصادی فعالیتهای اختصاص داده شده را اجرا کنند. بسیاری از فضاهای خردهفروشی نیز به فضاهای چندمنظوره تبدیل شدهاند که میتوانند به عنوان یک کاتالیزور برای نوسازی شهری، فعالیتهای اجتماعی، رویدادهای بزرگ و سرگرمی عمل کنند. هدف عمده از بالا بردن کیفیت طرح، جلب رضایت کارفرما در همه زمینههاست به همین خاطر هم از شروع تا پایان کار باید یک همکاری مناسب بین کارفرما و پیمانکار به عنوان طراح و مجری پروژه صورت گیرد. هدف علم طراحی سازه، ساخت انواع ساختارهای مستحکم است که با گذشت قرن ها همچنان پایدار بمانند. معماری (Architecture) ، شیوه و سبک نقشهکشی، طراحی معماری و ساخت ساختمانها و دیگر سازههای فیزیکی است. نوع فضای لابی شامل لابیهای آسانسور نیست، بااینحال، ممکن است از نظر فیزیکی یا زیبایی از هم مجزا باشند یا به هم متصل شوند.

در اصل ایده طراحی معماری این نما، نمایش حرکتی است از زمین و صلبیت به سمت آسمان سیال و شفاف، حرکتی است از درون به بیرون، از تنگنا و حبس و شار بودن به گسترش و فراخی و شفافیت و آزادی و به تعامل رسیدن درون و بیرون و نهایتا اتصال شفافیت درون به شفافیت آسمان. هر چقدر به سمت آسمان در نمای ساختمان پیش میرویم، حرکت، شفافیت و عدم صلبیت را می توان دید. مثلا تجار و روزنامه نگاران معمولا در محیطهای پر سر و صدا کار می کنند ولی بسیاری از کارهای اداری نیاز به حداکثر آرامش دارد.

بیشتر مردم اتفاق نظر دارند که معماری هر دوی اینها است، اما (چه میزان هنر) و (چه میزان علم) یا برتری یک عامل بر دیگری در طول زمان بر حسب وضعیتهای مختلف، متفاوت بودهاست. ابعاد و اندازه های ستون ها و محل قرارگیری آنها در زوایای مختلف، رکن اصلی طراحی سازه به شمار می رود. حداقل اندازه خالص ایستگاه کار ۲/۸ متر مربع به ازای هر نفر است که برای موقعیت های مدیریتی و عمومی به ترتیب به ۶/۵ متر و ۳/۵ متر مربع می رسد. ایستگاههای کار باید حداکثر راحتی را به وجود آورند. اگرچه تغییراتی از جایی به جای دیگر وجود دارد، اما بیشتر معماران جهان موظفند توسط حوزه قضایی مناسب تأیید صلاحیت شوند. از قرن­ها پیش معماران و سازندگان بناها از مصالح مناسب برای ساختن ساختمان استفاده میکردند. سلول یا محفظه: برای انجام کارهای محرمانه و آرام طراحی می شود. توصیه میشود این فضا تا حد امکان نور طبیعی داشته باشد و هم چنین محیط آرام و راحتی جهت آشامیدن و صرف غذا، راحتی ارتباطات، ملاقات ها و … طراحان داخلی در حوزۀ طراحی و مدیریت فضاهای کاری و اداری است، اهمیت این فضاها از آن جهت است که پس از خانه افراد بیشترین زمان را در فضاهای کاری خود سپری میکنند و از همین سو دومین رتبه در بیشترین مصرف انرژی به این فضاها اختصاص خواهد گرفت و آسایش افراد نیز در این کالبدها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

از مبلمان راحتی، میز و صندلی برای ملاقات کنندگان و از غرفه یا سکو برای نمایش کتاب، مجله، پوستر و آثار هنری استفاده میشود. دفاتر شخصی: این فضا کاملا با دیوار محصور شده و برای یک یا دو نفر در نظر گرفته می شوند. در طراحی ساختمان های اداری از دو سیستم باز و بسته استفاده می شود. هزینه دفاتر (طراحی) ساختمان های اداری از نظر فضا، مساحت و سرویس دهی، بیش از هزینه ایستگاه های کار با پلان آزاد است، ولی محیط خصوصی و خلوت بیشتر را فراهم می سازد. یک ساختمان اداری باید دارای محیط کار انعطافپذیر و پیشرفته بوده و ایمن، سالم، راحت، زیبا و قابلدسترسی باشد. به زبان ساده، معماری از تمامی این علوم، استفاده میکند تا فضایی متفاوت، زیبا و منحصربفرد، خلق کند. به طور کلی باید دسترسی به قفسه بندی، تجهیزات کوچک و فایل ها راحت و آسان باشد. دیوارهای سبک جداکننده (حائلها): از حائل ها برای محدود کردن فضا استفاده میشود.این حائل ها می توانند امکان ایجاد قفسه بندی، کابل کشی را برای سیستم روشنایی و برق را فراهم نمایند. ماده ۲۷- وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، نهادها، نیروهای نظامی و انتظامی، شرکت های دولتی و شهرداری ها می توانند در ارجاع امور کارشناسی با رعایت آئین نامه خاصی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت دادگستری به تصویب هیات وزیران می رسد به جای کارشناسان رسمی دادگستری از مهندسان دارای پروانه اشتغال که بوسیله سازمان استان معرفی می شوند استفاده نمایند.

اتاقک: شامل فضایی است که یک یا دو ایستگاه کار در آن قرار گرفته باشند و از طریق صفحات عمودی جداکننده با فضای اطراف خود مجزا می شوند. مبلمان ناحیه پذیرش و ایستگاه کار آن دارای استاندارد مخصوصی می باشد. صفحات عمودی جداکننده ، امکان ایجاد میزهای باریک را به وجود می آورد. خط قرمز دومی که ضوابط خاص بافت فرسوده آن را به نفع احیای این بافتها از مجموع مقررات ساختوساز پاک کرده، مربوط به تامین حداقل پارکینگ در ساختمانهای مسکونی است. از آنجایی که این قوانین، دائما در حال تغییر و گسترش است، یک معمار، میبایست دائما در حال مطالعه این مقررات باشد و دانش خود را بروز کند. اینکه اغلب یک مهندس ساخت و ساز به چه میزان مسافرت می کند ، بستگی به دامنه دانش وی و میزان ارتباط شرکت خود دارد. پادشاهان مختلف، در ساخت بخش هایی از معماری این کلیسا نقش داشتند.

این مقاله راه حل های کاربردی را در زمینه طراحی ساختمان اداری سبز ارائه می دهد. توصیه می شود فضای فایل در قسمت مرکزی بوده و لوازم و تجهیزات گوناگون را در قفسه ها، کمدها یا کابینت ها با درهای کشویی یا گردان قرارداد. نوع فضای کنفرانس و کلاس به انعطافپذیری، ملاحظات لازم برای پیشبینی حداکثر استفاده و خطوط ابزار صوتی و تصویری مانند صدا، برای ارائههای چندرسانهای و کنفرانسهای تلفنی و ویدئویی نیاز دارد. منظور از دوام این است که مصالح سازه، با عملیات نگهداری متعارف، کیفیت خود را در تمام طول عمر پیشبینی شده حفظ کنند. در انتخاب صندلی ملاقات کنندگان باید دقت کرد که راحتی را به مدت چند ساعت برای افراد فراهم سازد و از نظر ابعاد و کیفیت مناسب باشد. ایوان ستون دار، یا تالار در مقبره های صخره ای مجاور پرسپولیس دیده شده که در معابد ساسانی دوباره تکرار و در دوره های اسلامی به رواق ورودی کاخ یا مسجد تبدیل شد و حتی در معماری قهوه خانه های کنار جاده ها نفوذ پیدا کرد. این گنبد، در حرمین شرفین در شهر قدیمی اورشلیم واقع شده است و ساخت آن، به عنوان یک زیارتگاه اسلامی است در ۹۶۱ تا ۹۶۲ میلادی به پایان رسید.

به طور کلی ساختمان های اداری دارای فضاهای اصلی، فضاهای پشتیبانی، خدمات و مسیرهای گردش میباشند. به طور کلی ETABS یعنی تحلیل سه بعدی تعمیم یافته سیستم های ساختمانی که به عنوان نرم افزار مهندسی عمران هم شناخته می شود. میز و صندلی ها از اقلام ضروری اتاق های ملاقات می باشند که در جلسات غیر رسمی از مبل راحتی، صندلی های استراحت با میزهای کوتاه برای کارهای دفتری استفاده می شود. امروزه ساختمان ها با کاربردهای گوناگون ساخته میشوند و یک دسته از آنها به منظور انجام امور دفتری و اداری می باشد. امور مربوط به کارهای دفتری پیوسته در حال پیشرفت است به همین خاطر هم داشتن شناخت روشن از عملکردهای مورد نیاز به عنوان محرکی قوی، تأثیر عمدهای در سازماندهی دفاتر و ساختمانهای اداری خواهد داشت. روکوکو در طراحی داخلی هم به چشم میخورد. این درب مناسب فضاهای داخلی بوده و در جهت ایجاد حداقل فریم و خطوط در طراحی و فضای مطلوب معماران مورد استفاده قرار می گیرد. طراحان نمای ساختمان را بر اساس ساختار و کاهش حجم در برابر سطح و منطبق با عملکرد فضای داخلی، پنجره هایی رو به جنوب با توجه به اقلیم اصفهان با سایبان متحرک طراحی کردند تا دید داخلی میسر نشود.

پله های برقی می توانند افراد زیادی را به س رعت جابه جا کنند ولی پرهزینه می باشند و معمولا در مکان هایی از قبیل ورود به دفاتر طبقه اول مورد استفاده قرار می گیرند. درب شیشه ای دو جداره پیانا محصولی مدرن با طراحی بسیار حرفه ای و منحصر بفرد می باشد. در ایستگاه های کار ساختمان های اداری در صورت استفاده از میزهای مشترک، تنظیم ارتفاع سطوح برای افراد دشوار است زیرا دو نفر با ارتفاع قد متفاوت قاعدتا نباید از سطوح کار با ارتفاع یکسان استفاده کنند. از یک صندلی خوب برای راحتی افراد مشغول به کار استفاده شود. در ایستگاههایی که کارمندان از سیستم رایانه استفاده می کنند، صندلی هایی کاملا قابل تنظیم برای آنها لازم است که پشت، نشیمن و ارتفاع صندلی قابل تنظیم باشد.

بیشتر ایستگاههای کار سیار دارای مبلمان هایی هستند که می توانند ترکیبی از نیازهای گوناگون را تأمین کنند. شرکت ساینا خدمات پس از فروش خود که شامل بازدید و سرویس دوره ای از سازه های اجرا شده، بازرسی کیفیت دوام پارچه، کنترل اتصالات و رگلاژ نمودن سازه را در طی مدت زمان ۵ سال از زمان نصب پارچه بطور کاملا رایگان انجام می دهد. استفاده از سایه بان، پنجره های کرکره ای امکان کنترل شرایط نامناسب را به صورت غیر خودکار (مکانیکی) یا خودکار (اتوماتیک) فراهم می کنند. این فضاها به منظور استقبال و هدایت کارمندان و بازدیدکنندگان، کنترل دسترسی و ایجاد راههای خروج از ساختمان طراحی شده است. همان طور که شروع کار مجری ساختمان با استفاده از نقشههایی است که محاسب در اختیار او گذاشته است پایان کار مجری ساختمان نیز منجر به تهیه نقشههای جزئیات به همان صورتی که اجرا شده اعم از معماری، سازه، تاسیسات و … این ساختمان در تهران قرار دارد و توسط گروه معماری باراد اجرا شده است. ویژگیهای معمول انواع فضاهای کنفرانسی یا آموزشی شامل لیستی از عناصر قابل اجرا در طراحی است که در زیر شرح داده شده است. در حالیکه یک ناپیوستگى، هر گونه اختلال در ساختار یکنواخت را بیان می کند، یک عیب ناپیوستگى وپژه است که مناسب بودن سازه یا قطعه را زیر سئوال می برد.

هنوز هم، فرم منحصر به فرد این بنا، ویژگی مونومنتالش، و انتزاع آن، این نمونه معماری مدرن را عالی ساخته است. معماری و ساختمان سازی از گذشته تا امروز به انسان همراه بوده است و در آینده نیز معماری ساختمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و با قدرت بیشتری به کار خود ادامه می دهد پس نمیتوان معماری را جدا از سایر رشته ها دانست .اصول زیبایی شناسی برگرفته از هنر , علم و ریاضیات در طراحی معماری مورد استفاده قرار میگیرند , مثل کاربرد خط , شکل , فضا , نور و رنگ برای ایجاد یک الگو , توازن , ریتم , کنتراست و وحدت و … در ایستگاه های کار با پلان آزاد محيط خصوصی بصری از طریق حائل ها به دست می آید ولی دفتر کار خصوصی نیاز به دیوارهایی با عایق بندی صوتی دارد. به طور کلی توصیه می شود عرض مطلوب یک ساختمان توسط فاصله ای که از طریق آن نور طبیعی به داخل ساختمان نفوذ می کند، مشخص شود.